Přes nepříznivé počasí se na tradiční jízdě
ke Dni Země sjelo kolem 65 cyklistů (včetně 3 „lehocypedů“). Všem děkujeme
za účast.
Příprava jízdy měla zajímavou předehru.
Každý rok nás doprovází městská policie. Letos poprvé mělo jejich vedení
výhrady k akci. Letošní trasu jsme zvolili centrem Brna, abychom poukázali
na chybějící bezpečné komunikace v tomto nejpotřebnějším prostoru. Nakonec
došlo k jednání, při kterém už ani nechtěli přistoupit na nějaké korekce
navržené trasy, ale požadovali po Klubu Bicybo, abychom vyřídili zvláštní
užití komunikací pro tuto jízdu. Přestože jsme zdůrazňovali, že nechceme
blokovat dopravu, nežádáme uzávěru komunikací, nechceme omezovat MHD ani
narušovat režim pěší zóny, trvali na svém požadavku. Důvod vidí v tom,
že peloton cyklistů při naší akci nedodržuje zákon č. 361/2000 o provozu
na komunikacích tím, že účastníci nepojedou za sebou. I požádali jsme odbor
dopravy magistrátu o výjimku, ale ještě než bylo rozhodnuto, vzkázal nám
náměstek ředitele městské policie, že na jízdě letos nebudou spolupracovat.
Poté nám zavolala paní s magistrátu, že nám výjimku nemůže udělit bez toho,
abychom doložili, že máme zajištěno zabezpečení policií!!!
Kdo jste byli na jízdě, tak víte,
že nám nakonec vozidla městské policie s doprovodem pomohla. Náš dík za
to patří městským policistům z revíru Brno – střed, kteří když se ve čtvrtek
o akci dozvěděli, sami se rozhodli průjezd pelotonu zabezpečit.
I když uvedené procedury byly mírně
otravné, přesto je hodnotím jako užitečné. Mimo jiné došlo k tomu, že máme
„úředně“ potvrzené, že jezdit na kole do centra Brna je kvůli hustému automobilovému
provozu nebezpečné. Zatímco odpovědní tohoto města z toho vyvozují, že
kolo do města nepatří, my se naopak snažíme o to, aby se pro dopravu na
kole ve městě soustavně vytvářely podmínky, především zřizováním cyklostezek
a vyhrazených pruhů. Nejhorší je, že často k těmto diskusím vůbec nedojde
a vítězí názor, že kolo je hezké sportovní náčiní pro rekreační vyžití
mimo město.
Proto jsme se 24. dubna zúčastnili
projednání návrhu projektu úprav ulice Hlinky v rámci výstavby gigantické
mimoúrovňové křižovatky v Pisárkách. Naštěstí je v tomto prostoru v územním
plánu města zakotveno vedení cyklotrasy. Na jednání byla vybrána varianta
s vyhrazenými cyklistickými pruhy. Pokusíme se ohlídat, aby z výsledného
projektu tato varianta nezmizela. Zatím je schvalování celé stavby ve fázi
odvolání proti územnímu řízení. Odvolali se ekologické organizace, které
chtějí prověřit ohleduplnější vedení nájezdových ramp na křižovatce bez
nároků na využití objížďky po ulici Veslařské.
Jirka Jedlička
|
Co plánujeme:
28.4. (so) ŽIDLOCHOVICKÝ ZÁMECKÝ PARK
R
Nenáročná vyjížďka za krásami jarní přírody po trase
cyklostezky Brno – Vídeň. K účasti zveme nové zájemce o společné
výlety. Sraz v 9 hodin u Zimního stadionu.
5.5. (so) ZAHÁJENÍ SEZÓNY NA CYKLOSTEZCE BRNO
– VÍDEŇ R
Na tuto půvabnou jízdu nás zve v úvodu zpravodaje sdružení
obcí při cyklostezce.
29.5. (út) Schůzka Klubu
Pravidelná schůzka členů a dalších zájemců o cyklistickou
dopravu v 17 hodin v Plzeňské pivnici na Šumavské ulici.
|